Nėščiosios gyvensena

Kiekviena pastojusi moteris turėtų žinoti, jog jos gyvensena nėštumo metu turi nenuginčijamą svarbą ne tik nėščiosios savijautai, nėštumo eigai, bet ir vaisiaus vystymuisi. Svarbu atminti tai, kad gera nėščiosios savijauta nėštumo metu tegiamai veikia ir vaisiaus vystymąsi!!!
Todėl šiame skyriuje plačiau apžvelgiami nėščiosios gyvensenos faktoriai, turintys didžiulę įtaką nėštumui, nėščiajai ir besivystančiam mažyliui:
  • Mityba
Nėščiosios mityba turėtų būti visavertė ir subalansuota, nes visas būtinas maisto medžiagas nėštumo metu besivystantis mažylis gauna iš mamytės per kraują.
Visavertės ir subalansuotos mitybos principai:
  • reguliarus maitinimasis (5-6 kartai/dieną)
  • pakankamas baltymų/riebalų/angliavandienių kiekis gaunamas su maistu
  • pakankamas gaunamos energijos kiekis
  • pakankamas vitaminų ir mineralų kiekis
  • pakankamas skysčių kiekis ( geriausia paprastas vanduo) – ne mažiau 2 litrai/parą
  • Nėščiosios maistas turėtų būti:
  • šviežias
  • mišrus
  • lengvai virškinamas
  • virtas, troškintas
  • aštrūs, konservuoti, kepti, sunkiai virškinami produktai turėtų būti vengti nėštumo metu
Nėščiosios paros  mitybos racione turėtų būti po dalį produktų iš kiekvienos sveikos mitybos piramidės lentynos (žr. paveikslėlį). Svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad sveikos mitybos piramidės pagrindą sudaro skysčiai (geriausia – paprastas vanduo), kurių nėščioji neturėtų riboti viso nėštumo metu.
 
Sveikos mitybos piramidė


 
Sutrikimai, kuriuos provokuoja tam tikrų mikroelementų stygius nėščiosios organizme:

Geležis (Fe): (iki 25mg/parą) – ji svarbi tiek nėščiajai, tiek besivystančiam mažyliui, nes dalyvauja deguonies (O2) pernešime. Stokojant geležies nėščiosios organizme (esant anemijai) trinka vaisiaus aprūpinimas deguonimi.
Anemija nėštumo metu diagnozuojama, kuomet hemoglobino(Hgb) kiekis nėščiosios kraujyje yra:
  • I ir  III nėštumo trimestrą <110 g/l
  • II nėštumo trimestrą < 105g/l
Diagnozavus anemiją nėštumo metu nėščiajai turi būti skiriama geležies preparatų.
Pagrindiniai anemijos požymiai:
  • blyškumas
  • bendras silpnumas
  • greitas nuovargis
  • plaukų slinkimas
  • nagų silpnumas
Natūralūs geležies šaltiniai:
  • raudona mėsa (veršiena, jautiena)
  • kiaušinio trynys
  • pupelės
  • žirniai
Magnis (Mg): (320-350 mg/parą)
Magnio trūkumas nėščiosios organizme gali sukelia:
  • gimdos raumens apsitraukimus
  • blauzdų, pėdų mėšlungį (ypač naktį)
  • padidėjusį dirglumą, nuovargį
  • pykinimą, vėmimą
Nėštumo metu atsiradus magnio stokos požymiams, gydytojas papildomai turėtų skirti magnio preparatų.

Magnio šaltiniai:
  • riešutai
  • kviečių grūdai
  • špinatai
  • kiauliena, jautiena
  • lašiša
  • bananai
Kalcis (Ca): (1-1,2g/p) –  su maistu nėščioji vidutiniškai suvartoja apie 600-700mg kalcio/ parą. Svarbu paminėti, jog stokojant organizme magnio, iš jo šalinamas ir kalcis.
Per mažas kalcio kiekis nėščiosios organizme susijęs su :              
  • kaulinės masės mažėjimu
  • atsiliekančiu vaisiaus augimu
  • nėščiųjų hipertenzinių komplikacijų rizika
Kalcio šaltiniai:
  • fermentinis sūris
  • pienas
  • šviežios daržovės ir vaisiai bei jų sultys
  • kruopos
Folatai: (400µg/parą): stokojant folio r. nėščiosios organizme didėja tikimybė:
  • nervinio vamzdelio formavimosi defektų (t.y. įskilo stuburo, besmegenystės)
  • širdies ydų
  • viršutinės lūpos ir gomurio apsigimimų
  • priešlaikinės placentos atšokos
  • kartotinių persileidimų
  • giliųjų venų trombozės
Folatų šaltiniai:
  • petražolės
  • špinatai
  • šparagai
  • kiaušiniai
  • pienas

  • Žalingi faktoriai
Žalingų faktorių (alkoholio, cigarečių, narkotikų, nereikalingų medikamentų ir gausaus kofeino (>2 kavos puodeliai/dieną)) vartojimas yra draustini nėštumo metu!!!
Visos išvardintos medžiagos praeina apsauginį placentos barjerą ir neigiamai įtakoja nėščiosios savijautą, nėštumo eigą ir vaisiaus vystymąsi, bei didina tikimybę:
  • priešlaikinio gimdymo
  • placentos atšokos
  • alkoholinio vaisiaus sindromo
  • vaisiaus augimo atsilikimo
  • protinio atsilikimo
  • persileidimo
  • Darbo-poilsio režimas
Tai tai pat labai svarbus faktorius,turintis didžiulę įtaką nėštumui, nėščiajai ir besivystančiam mažyliui, nes: saikingas fizinis darbas ir protinis darbas stimuliuoja nėščiosios nervų, kvėpavimo, širdies – kraujagyslių sistemas, gerina medžiagų apykaitą. Visą tai gerina pačios nėščiosios savijautą. Tuo tarpu gera nėščiosios savijauta teigiamai veikia ir vaisiaus vystymąsi.
Nėščioji taip pat turi būti atleidžiama nuo naktinių budėjimų ir viršvalandžių, o suėjus 30 nėštumo savaičių, turi būti išleista nėštumo ir gimdymo atostogų.
Moters naktinis miegas nėštumo metu turėtų būti ne trumpesnis negu 8 valandos.
Esant tinkamom oro sąlygom, reikėtų rasti laiko pabūti gryname ore iki poros valandų.
Taip pat nėštumo metu derėtų vengti masinių susibūrimo vietų, siekiant išvengti infekcijų tikimybės.

  • Fizinis aktyvumas
Mankšta ir fiziniai pratimai (pvz.: joga, makšta, skirta nėščiosioms vandenyje ar ant kamuolių) yra derinami su nėštumu. Tai padeda sustiprinti nėščiosios raumenyną (ypatingai dubens raumenis), kas turi didžiulį teigiamą poveikį gimdymo metu.

  • Emocinis stabilumas
Labai svarbu nėščiajai žinoti, jog visa tai, ką išgyvena moteris nėštumo metu, išgyvena ir jos besivystantis mažylis. Todėl labai svarbu: santarvė šeimoje, moters pasitikėjimas savimi, artimųjų dėmesys ir meilė viso nėštumo metu.

  • Lytinis gyvenimas
Svarbu paminėti, jog nėščioji lytinį gyvenimą gali gyventi iki nėštumo pabaigos, jeigu nėra:
  • gresiančio priešlaikinio gimdymo požymių
  • gimdos kaklelio silpnumo (pvz.: apsiūto gimdos kaklelio)
  • žemo placentos prisitvirtinimo/pirmeigės placentos
  • kitų nėščiosios sveikatos ar su nėštumu susijusių problemų, dėl kurių gydytojas nėščiajai draustų bet kokią lytinę sueitį.
  • Higiena
  • Visa tai, kas liečiasi prie moters kūno, turėtų būti iš natūralaus pluošto (ypač kelnaitės, liemenėlės). Nėščiosios rūbai turėtų būti švarūs, patogūs, judesių nevaržantys: gimdos apačią apspaudžiantys rūbai gali skatinti gimdos apsitraukimus
  • Augant gimdai, padidėjus krūtinei, nėščioji gali dėvėti nėščiosioms skirtus diržus, liemenėles
  • Avalynė turėtų būti žema, lygia pakulne tam, kad nebūtų apsunkinama kojų veninė kraujotaka
  •  Labai svarbu taisyklinga moters intymi higiena:  tarpvietę geriausiai apiplauti šiltu tekančiu vandeniu, ją valant iš priekio į užpakaliuką, o ne atvirkščiai!!! Jeigu naudojamos intymiai higienai skirtos priežiūros priemonės, tai turi būti naudojamos tik tos, kurios rūgština makšties terpę
  • Dantų priežiūrai turėtų būti naudojama pasta su fluoru, nes fluoras reikalingas besiformuojančių vaisiaus dantukų užuomazgoms
  • Odos priežiūrai nėščioji turėtų išgerti pakankamai skysčių (geriausiai paprastas vanduo iki 2,5l/parą) ir, jeigu reikia, tepti maitinamuosius kremus
  • Krūtų priežiūra nėštumo metu:  tinka apiplovimas paprastu tekančiu vandeniu, spenelius šluostant šiurkštesniu rankšluosčiu